Aries Hotel & Spa Wisła, Wisła
Pociągiem do Wisły i w Beskid Śląski

Pociągiem do Wisły i w Beskid Śląski

  1. Home Page
  2. Pociągiem do Wisły i w Beskid Śląski
electric car
19 January 2023

Wisła – od letniska do kurortu

Początki rozwoju turystyki na terenie Wisły przypadają na ostatnie dwudziestolecie XIX wieku. Należy jednak pamiętać, że w okresie wcześniejszym zjeżdżały do wsi pod Baranią Górą osoby chcące dotrzeć do początków rzeki Wisły. Największe zasługi w „odkryciu” Wisły jako miejscowości, która stała się niebawem letniskiem, miał Bogumił Hoff, który w 1882 roku po raz pierwszy ją odwiedził, a trzy lata później zakupił kawałek ziemi. Zauroczony Wisłą poświęcił się jej promowaniu jako ośrodka wypoczynkowego o wyjątkowych walorach klimatycznych. W 1907 roku Wisłę odwiedziło ok. 700 osób, a w latach następnych liczba ta stale rosła. To spowodowało starania o uznanie wsi za miejscowość letniskową.

Wybuch wojny w 1914 roku spowodował, że ruch turystyczny prawie całkowicie ustał. Po jej zakończeniu nie tylko się odnowił, ale zaczął bardzo szybko rozwijać. Fundamentalne znaczenie miał rozwój komunikacji w tym kolei.

Budowa linii kolejowej w WiśleBudowa linii kolejowej w Wiśle

Jak to się zaczęło, czyli jak powstała kolej w Wiśle?

Na długo przed wybuchem I wojny światowej wiślanie zabiegali o budowę kolei, która była niezbędna dla rozwoju miejscowości i ruchu turystycznego. Z notatek sporządzonych przez ks. Andrzeja Wantułę wynika, że już w 1882 roku władze Wisły i Ustronia wystosowały wspólną petycję żądając połączenia kolei przez Żywiec, Wisłę i Ustroń do Cieszyna. Dwadzieścia pięć lat później, w grudniu 1907 roku, pojawił się nowy projekt budowy kolei ze Śląska Pruskiego przez Strumień, Skoczów, Ustroń i Wisłę na Słowację. Nie zakończył się on jednak sukcesem. W 1911 roku posłowie ze Śląska Cieszyńskiego złożyli w Izbie Posłów wniosek w sprawie budowy kolei, w którym zwrócono uwagę, że kolej z Ustronia do Wisły, Istebnej i Jabłonkowa przyczyniłaby się również do podniesienia już teraz dosyć znacznego ruchu turystycznego w piękne Beskidy i przynosiłaby poważny dochód tak kolei, jak i ubogiej ludności. Starania władz o budowę kolei w okresie przynależności Wisły do Austro-Węgier również w tym wypadku nie dały pozytywnego rezultatu. Gdy wieś Wisła znalazła się w granicach niepodległej Polski wznowiono działania. Największej perły Beskidów naszych nie można dłużej trzymać w niedostępnem ukryciu, klimatyczne i hygieniczne jej warunki przyrodzone jej skarby są własnością całego narodu i dlatego dla wszystkich powinny być dostępne – argumentowano w petycji. W 1925 Sejm Śląski podjął uchwałę w sprawie budowy długo oczekiwanej przez wiślan linii kolejowej Ustroń-Wisła. Linię kolejową Ustroń-Wisła Głębce uruchamiano etapami i tak 15 marca 1928 roku oddano odcinek łączący centrum Ustronia z Ustroniem Polaną, zaś odcinek Ustroń Polana – Wisła Uzdrowisko o długości 2,74km otwarto 10 lipca 1929 roku. Ostatni odcinek łączący Wisłę Uzdrowisko z stacją w Głębcach długości 5,2km przekazano do użytku 3 września 1933 roku.

Budowa wiaduktu w Łabajowie w Wiśle

Linia kolejowa na terenie Wisły powstała dzięki budowie dwóch mostów na rzece Wiśle, dwóch wiaduktów i kilku niewielkich mostków umożliwiających przejazd drogowy. Władze wojewódzkie planowały dalszą budowę linii kolejowej. Projekt przewidywał przebicie się tunelem z Wisły Głębce przez przełęcz Kubalonkę, do Istebnej aż do Zwardonia. Z powodu rozpoczęcia się II wojny światowej do realizacji tej inwestycji nie doszło. 

Wiadukt w Łabajowie w Wiśle Głębce

Pociąg do Wisły Głębce przez wiadukt w Łabajowie

Siedmioprzęsłowy wiadukt nad doliną Łabajowa o maksymalnej wysokości 25,60m i długości 122m ówczesna prasa uznała za arcydzieło budownictwa kolejowego, a most […] ponad potokiem Łabajów jako najwyższy i najdłuższy most kolejowy w Polsce, nie ustępując niczem wiaduktowi przez Prut w Jaremczu w Gorgonach, we Wschodniej Małoposce.

Wiadukt w Łabajowie wykonany został według projektu inżyniera Stanisława Saskiego oraz Tadeusza Mejera w latach 1931-1933 przez firmę Ksawerego Goryanowicza. Wiadukt najlepiej prezentuje się od ulicy Turystycznej, która prowadzi na Stożek. Piękny, choć daleki widok na wiadukt jest również z ulicy Spacerowej.

Dworzec kolejowy w Wiśle Głębce

Remont linii kolejowej do Wisły

Prawie 3 lata trwał remont linii kolejowej łączącej Wisłę Głębce z Katowicami. Renowacja mimo, iż trwała tak długo w znaczący sposób podniosła komfort podróży do Perły Beskidów. Pół godziny krócej, w ok. 1h 40 min. można przejechać pociągiem z Katowic przez Goleszów do Wisły Głębce. To jeden z efektów realizowanego przez PLK SA projektu. Na górskiej trasie pociągi pojadą nowym torem m.in. przez przebudowany wiadukt kolejowy w Wiśle Głębce (Łabajów) i most kolejowy w Wiśle Dziechcince. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego.

Dworzec główny w Wiśle Uzdrowisko

Źródła:

„Wisła na dawnej pocztówce”, Danuta Szczypka, Michał Kawulok, Miejska Biblioteka Publiczna im. Jana Śniegonia w Wiśle, Wisła 2020

„Monografia Wisły. Wisła. Dzieje miejscowości w latach 1918-1945” Tom 4, Danuta Szczypka, Alicja Pylypenko-Czepczor, Urząd Miasta w Wiśle, 2017

mobile nav bg
See on the map

In order to provide services at the highest level, the Website uses cookies saved in the browser's memory . Detailed information on the purpose of their use and the possibility to change cookie settings can be found in the Privacy Policy.
By clicking ACCEPT ALL, you agree to the use of technologies such as cookies and to the processing of your personal data collected on the Internet, such as IP addresses and cookie IDs, for marketing purposes(including automatically matching ads to your interests and measuring their performance) by Platan Hotels & Resorts Sp. z o.o., Poleczki 23, 02-822, Warszawa . You can change cookie settings in the settings.

Manage privacy settings
Cookies necessary for the operation of the website

Cookies necessary for the operation of the services available on the website, enabling the viewing of offers, making reservations, supporting security mechanisms, among others: authentication of users and detection of abuse.

Analytical cookies

Cookies allow the collection of information about the user's use of the website to optimize its functioning and to adapt to the user's expectations.

Marketing cookies

Cookies allow the display of marketing content tailored to user's preferences, and the sending of notifications about marketing offers corresponding to their interests, including product information as well as information about services provided by the website administrator and third parties.

Your preferences have not yet been saved